Linjekart jeg har utformet
Toget i hele landet
Jernbanekartene er laget som et ledd i et arbeid med nytt linjenummersystem på oppdrag av Bane NOR. Kartet over hele landet gir bare en oversikt og er ikke ment som konkret veivisning for de reisende. Men med fire regionale kart slik som Oslo–Stavanger og kartet over Osloregionen blir alle linjer og stasjoner i landet dekket. En slik fullstendig visning av togtilbudet er ikke vist tidligere.
Linjekart i Bergen
Av forskjellige grunner blir bussnettet i Bergen komplisert – selv etter den store omleggingen våren 2021. Mange traseer har flere parallelle linjer, og frekvensen på linjene varierer sterkt. Det nye linjekartet viser linjene i ulike frekvenskategorier. På den måten fremstår linjene som går oftest som de tydeligste og viktigste – noe de også er. Selv om hver linje ikke har sin egen, unike farge, er det mulig å lese hver linje ved å følge linjenummermarkeringene underveis.
Denne fremstillingsmåten har også en annen virkning. De som styrer og steller med nettet får sett det på en ny måte, og kanskje i et nytt lys. Tegning er med andre ord også et analyseverktøy.
Nedre Glomma
Linjekart for Nedre Glomma ble laget i forbindelse med omlegging av bussnettet der i 2018. Et poeng ved løsningen her er at utdrag av hele kartet kan vise Fredrikstad og Sarpsborg hver for seg. På den måten kan hver av de to byene få sitt eget kart i større målestokk. For Østfold Kollektivtrafikk har jeg også tegnet linjekart for Moss og Halden.
Ferger og båter i Nordland
Fylket er langstrakt, så det er delt i fire kart, men alle har oversikt som viser hvor i fylket detaljene er. Her er de to kartene sør i fylket.
Nordlandsekspressen
Nordlandsekspressen NEX er særlig rettet mot sommerturister. Her kan de se tidtabellene i hver reiseretning og reiseruten under ett.
Turistkart Oslo
Turister og besøkende trenger gjerne et forenklet kart. Slik de kan få i hotellresepsjonene og som er trykt i ulike guider. Det første ble laget i 1998. I 2017 utviklet jeg et nytt. Her er alle stasjoner og holdeplasser markert. På den måten kan den ukjente telle stoppesteder, følge med underveis og føle seg trygge på at de er på rett vei.
Bussnettet i Bodø
Det startet med forenkling og omlegging av bussnettet i Bodø i 2011–2012. Utvikling av det nye linjekartet var en integrert del av selve tilbudsutformingen – noe som viste seg å være en svært nyttig metode. Jeg tegnet mer enn 20 utgaver før linjenettet ble endelig fastlagt. Kartet ble slått opp på alle stoppesteder i liggende A3-format. Forenklingen ga en vesentlig trafikkøkning.
Alt i Oslo
T-banen, Trikken, Bybuss og Nattbuss. Disse kartene finner du over hele byen. I T-banevognene og i trikkene også i horisontale formater. Alle sammen har jeg jevnlig oppdatert når det har vært endringer i systemet.
Alt på skinner fra 1995
I 1995 tegnet jeg mitt første linjekart. Jeg satte meg fore å tegne et som ingen hadde tegnet før – trikken, T-banen og jernbanen i Oslo som ett linjenett. I dag vil det være litt pinlig å vise det. Men AS Oslo Sporveier ga det en sjanse. Det ble et fast innslag i Rutebok for Oslo og ble oppdatert og foredlet en rekke ganger – helt til ruteboka ikke lenger ble utgitt. Utgaven vist her er fra 2006. I 2011 kom kartet med i Nasjonalbibliotekets utstilling «Nasjonens hukommelse» etter en avstemming på nettet. Kartet fikk flest stemmer i kategorien «Kart og bilder».
Hurtigbåtene i Vestland
Det er mange linjer og mange detaljer. Linjebegrepet er også litt utvannet her og der. Derfor kan ikke alle detaljer komme med. Men kartet gir oversikt over tilbudet, og er mest myntet på tilreisende. Lokalbefolkningen kjenner stort sett detaljene selv.